Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Kątach Wrocławskich to nowoczesna szkoła na miarę XXI wieku, mieszcząca się w nowym budynku, doskonale wyposażona, z wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną...


Gimnazjum posiada certyfikaty:

szkoła z klasą

uczniowie z klasą

Szkoły Odkrywców Talentów

Klub Szkół UNICEF

Dobrze ZaPROJEKTowana Szkoła


Szkoła bierze udział w projekcie


Biuletyn Informacji Publicznej

Wszechnica Teatralna – 17 września 2013

We wtorek 17 września 2013 odbyła się pierwsza w tym sezonie Wszechnica Teatralna. Wykład pt. Dyskoteka, sport, widowiska masowe – walka Witkacego o sztukę wysoką poprowadził dr Piotr Rudzki – witkacolog, teatrolog i kierownik literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (24 II 1885–18 IX 1939)

Kiedy rankiem 17 września 1939 roku armia sowiecka przekraczała wschodnie granice Rzeczypospolitej, realizując założenia tajnego protokołu paktu Ribbentrop-Mołotow, podpisanego w Moskwie niecałe trzy tygodnie wcześniej, Stanisław Ignacy Witkiewicz ze swą przyjaciółką Czesławą Oknińską przebywał od czterech dni w położonej na Polesiu wsi Jeziory. Warszawę wraz z grupą przyjaciół opuścił 5 września, kierując się tak jak wszyscy uchodźcy na wschód. Witkiewicz był w bardzo złej formie, z jednej strony – podróż w masie uciekinierów, naloty, zmęczenie, głód, ciągłe odmowy Regionalnych Komisji Uzupełnień, które nie przyjmowały już żadnych ochotników, nawet młodych, gdyż brakowało broni i umundurowania. Z drugiej strony – natrętne przekonanie o spełniającej się katastrofie, apokalipsie, którą przewidywał zarówno w swej twórczości artystycznej, jak i teoretycznej, i która miała zmieść z powierzchni świat oparty na wartościach stanowiących podstawę kultury śródziemnomorskiej.


Biografia i droga twórcza Witkiewicza dzieli się wyraźnie na dwa dłuższe okresy: jeden obejmujący lata 1885–1918 i drugi lata 1918–1939. Pierwszy to etap artystycznego dojrzewania artysty – wtedy krystalizują się jego poglądy estetyczne oraz ich fundament, czyli system filozoficzny i wynikająca z niego wizja rozwoju kultury. Drugi znamionuje niezwykle intensywną twórczość w różnych dziedzinach: od malarstwa, przez teatr, fotografię, literaturę, epistolografię, do filozofii.


Ze względu na datę urodzin Witkiewicza i jego późniejsze poszukiwania formalne w sztuce, to znaczy odejście od realizmu, naturalizmu oraz mimetycznych powinności dzieła, łączące go z europejską awangardą lub szerzej – z europejskim modernizmem przeżywającym swój rozkwit w okresie międzywojennym, można go umieścić w gronie pokolenia europejskich artystów urodzonych w latach osiemdziesiątych wieku XIX: Pablo Picasso (1881), James Joyce (1882), Fernand Léger (1882), Igor Strawiński (1882), Virginia Woolf (1882), Amadeo Modigliani (1884) czy Le Corbusier (1887). Jednakże dzieli go od tych twórców równie wiele w związku z trzema unikatowymi doświadczeniami: po pierwsze – specyficzny system wychowawczo-edukacyjny, jaki narzucił mu ojciec, znany i ceniony malarz, pisarz, krytyk sztuki i twórca "stylu zakopiańskiego" – Witkacy nie chodził do szkoły; po drugie – podróż do tropików obejmująca dwutygodniowy pobyt na Cejlonie i prawie dwumiesięczny w Australii, którą odbył w towarzystwie Bronisława Malinowskiego, najbardziej znany na świecie polski badacz kultury; po trzecie wreszcie – pobyt w Rosji w decydującym dla przyszłości całego kontynentu okresie pierwszej wojny światowej – doświadczył obu rewolucji, lutowej i październikowej.


    Artysta wszechstronny i konsekwentny, człowiek – niemieszczący się w stereotypie wielkiego twórcy, z trudem dający się postawić na cokołach, pełen paradoksów, może dlatego tak współczesny:
  • indywidualista przekonany, że zrównująca wszystkich demokracja to naturalny i sprawiedliwy kres kultury opartej na indywiduum;
  • demokrata zafascynowany silnymi przywódcami, tyranami;
  • niestrudzony obrońca wysokiej sztuki, który zarabiał malowaniem portretów na zamówienie;
  • unikatowy dramatopisarz czerpiący garściami z wszelkich gatunków artystycznych, w tym z tych z kręgu kultury popularnej (film, kryminał, romans, farsa itd.);
  • pisał powieści, choć nie uważał tego gatunku za dzieło sztuki;
  • koneser i znawca muzyki nienawidzący radia ("klan wyjącego psa");
  • dbał o kondycję fizyczną (gimnastyka Müllera – "piętnaście minut dla zdrowia") i jednocześnie nie znosił sportu masowego;
  • filozof zajmujący się higieną ("Ale jak ktoś mi powie, że nie był w łaźni, a jest w dodatku po czterdziestce, to naprawdę w mordę bym prał niechluja dla jego dobra do krwi") i zdrowiem (picie, palenie, zażywanie narkotyków, hemoroidy, łupież, łojotok, bąble "od ukąszenia przez bąka ślepaka" itd.) współobywateli;
  • szanował cudzą własność i jednocześnie spuszczał zakopiańczykom z łańcuchów psy.

Piotr Rudzki

http://www.teatrpolski.wroc.pl

Miło nam poinformować, iż Miłosz Piotrowski i Jakub Pluskota otrzymali nagrody za parafrazę hymnu narodowego.

Zadaniem na następne zajęcia Wszechnicy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie: Co daje mi kultura popularna?
Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2003-2018 www.gimnazjum.katywroclawskie.com

Jesteśmy częścią Portalu o mieście i gminie Kąty Wrocławskie | Hosting zapewnia: home.pl